Vilka villkor ska uppfyllas för att kunna ansöka om och bli auktoriserat medlemsföretag?
Läs mer om villkoren för att kunna bli auktoriserat medlemsföretag.
Ligger det någon kostnad i att auktorisera sitt företag
Nej. I dagsläget ingår auktorisationen i branschavgiften för arbetsgivar- och branschmedlemmar. Första gången du godkänns för auktorisation måste någon på företaget gå en utbildning, som du kan läsa mer om nedan.
Varför är auktorisationen frivillig?
Auktorisationen är frivillig för att fler företag ska ges möjlighet att växa in i medlemskap och sedan ha möjlighet att ansöka om auktorisation.
Varför finns ett villkor om revisor för att kunna auktorisera ett företag?
En revisor får inte ha hand om företagets räkenskaper utan är en utomstående person som granskar företagets ekonomi. Den externa revisionsberättelsen tillmäts stor betydelse, och förstärker värdet i auktorisationen.
Varför finns ett villkor om att ha bedrivit verksamhet sedan 12 månader?
För att bli auktoriserat måste företagets verksamhet aktivt bedrivits sedan minst tolv månader inom relevant verksamhet. Vid granskningen inför auktorisation måste företaget ha en färdig årsredovisning, vilket brukar finnas efter cirka ett år.
Varför krävs svensk juridisk person vid auktorisation?
Svensk juridisk person är en garant för att vi ska kunna följa upp de villkor vi ställer på våra medlemmar för att kunna auktoriseras.
Hur uppfylls kravet på svensk juridisk person?
Att verksamheten bedrivs i ett svenskregistrerat bolag (AB, HB, KB, Stiftelser eller Ekonomisk förening). En enskild firma kan inte bli medlem i Kompetensföretagen.
Hur ansöker jag om auktorisation?
All information om hur du ansöker finner du här. Notera att alla ansökningar idag sker digitalt.
Vilka handlingar krävs när jag ansöker om auktorisation?
Du ska bifoga undertecknad årsredovisning, revisionsberättelse och gällande ansvarsförsäkring till din ansökan. Beroende på vilken auktorisation du ansöker om, finns ytterligare handlingar som du kan behöva fylla i. Det kan hända att du måste komplettera ditt underlag vid förfrågan.
Hur vet jag att mitt företag beviljats auktorisation?
Under själva granskningsprocessen hålls du informerad via mejl, och efter beviljad auktorisation får du ett informationsmejl. Via det kan du hämta såväl certifikat som intygar auktorisationen, som logotyp att använda i din marknadsföring.
Vad händer om jag får avslag?
Om du får avslag, det vill säga inte uppfyller villkoren för auktorisation, informeras du även om detta. Då har du sex månaders karens, och efter det är du välkommen att söka på nytt.
Hur länge gäller min auktorisation?
Auktorisationen gäller ett år, sedan måste du ansöka igen. Du kommer att få en påminnelse via mejl om att det är dags att ansöka, cirka en månad innan din auktorisationstid går ut. Vid den nya ansökan görs en likadan granskning som vid inträdet, och kräver samma typ av underlag.
Vad innehåller auktorisationsutbildningen?
Den innehåller en översiktlig genomgång av de olika delar som ett auktoriserat företag behöver känna till, som till exempel auktorisationsvillkoren, försäkringsfrågor, arbetsmiljöfrågor samt våra olika kollektivavtal. Läs mer om kursen.
Vad kostar auktorisationsutbildningen?
Auktorisationsutbildningen kostar 1 300 kronor för person ett, därefter 300 kronor för medföljande person.
Hur ska jag synliggöra i min marknadsföring att mitt företag är auktoriserat?
Genom att använda auktorisationslogotyperna på webben och i övrig marknadsföring. Detta framgår i villkoren för auktorisation. Logotypen mejlas till dig i det informationsmejl du får efter godkänd auktorisation.