Auktorisation

Auktorisationen säkerställer att du som medlem arbetar seriöst och uppfyller våra höga krav. Auktorisationen innebär också en trygghet för kunder och medarbetare.

 

Auktorisation – en kvalitetsstämpel

Arbetsgivar- och branschmedlemmar i Kompetens­företagen kan ansöka om auktorisation. Medlems­företaget granskas vid första auktorisationstillfället och därefter en gång om året.

Granskningen sker i auktorisationsnämnden och därefter beslutar Kompetens­företagens styrelse om auktorisation.

Företag som har haft verksamhet i mindre än ett år kan inte ansöka om auktorisation förrän efter cirka 12 månader, men de måste uppfylla de grundläggande villkor för Arbetsgivar- och branschmedlemsskap.

Tre olika auktorisationer

Vi erbjuder tre typer av auktorisation, för bemannings-, omställnings- och rekryterings­företag. Du kan söka alla auktorisationer om du bedriver sådan verksamhet, men måste ha gjort det i minst tolv månader för respektive område.

Auktorisation för bemannings­företag

Verksamhetsområden: personaluthyrning och personalentreprenad.

Auktorisation för omställnings­företag

Verksamhetsområden: jobbförmedling, coachning, utbildning, HR-utveckling och etableringslots.

Omställnings­företaget ska bifoga redogörelse för: omställningsprocessen, kvalitet och resultatmätning, kompetensprofil och referenser gällande pågående eller avslutade uppdrag.

Auktorisation för rekryterings­företag

Verksamhetsområden: rekrytering, search, Interim management och headhunting.

Rekryterings­företag ska bifoga redogörelse för: rekryteringsprocessen med kandidathantering, arbete med att säkerställa efterlevnad av rekryteringsprocessen, organisation och referenser som styrker angiven rekryteringsverksamhet.

alla_auktorisationer_lores450px

Alla medlems­företag finns sökbara på tryggakompetensen.se