Auktorisation
Auktorisationen säkerställer att du som medlem arbetar seriöst och uppfyller våra höga krav. Auktorisationen innebär också en trygghet för kunder och medarbetare.
Auktorisation – en kvalitetsstämpel
Arbetsgivar- och branschmedlemmar i Kompetensföretagen kan ansöka om auktorisation. Medlemsföretaget granskas vid första auktorisationstillfället och därefter en gång om året.
Granskningen sker i auktorisationsnämnden och därefter beslutar Kompetensföretagens styrelse om auktorisation.
Företag som har haft verksamhet i mindre än ett år kan inte ansöka om auktorisation förrän efter cirka 12 månader, men de måste uppfylla de grundläggande villkor för Arbetsgivar- och branschmedlemsskap.
Tre olika auktorisationer
Vi erbjuder tre typer av auktorisation, för bemannings-, omställnings- och rekryteringsföretag. Du kan söka alla auktorisationer om du bedriver sådan verksamhet, men måste ha gjort det i minst tolv månader för respektive område.
Auktorisation för bemanningsföretag
Verksamhetsområden: personaluthyrning och personalentreprenad.
Auktorisation för omställningsföretag
Verksamhetsområden: jobbförmedling, coachning, utbildning, HR-utveckling och etableringslots.
Omställningsföretaget ska bifoga redogörelse för: omställningsprocessen, kvalitet och resultatmätning, kompetensprofil och referenser gällande pågående eller avslutade uppdrag.
Auktorisation för rekryteringsföretag
Verksamhetsområden: rekrytering, search, Interim management och headhunting.
Rekryteringsföretag ska bifoga redogörelse för: rekryteringsprocessen med kandidathantering, arbete med att säkerställa efterlevnad av rekryteringsprocessen, organisation och referenser som styrker angiven rekryteringsverksamhet.
Alla medlemsföretag finns sökbara på tryggakompetensen.se