När mångfalden blivit en självklarhet

Vi blir direkt varse att på Palm & Partners är det fullt fokus på den dagliga verksamheten och ont om tid för annat. Intervjun har föregåtts av en del mailutbyten och missförstånd. Johnny erkänner att han först trodde att förfrågan var ett spammail.

– Vi är inte alls särskilt medieorienterade, säger han ursäktande.

Fokus på verksamheten är en medveten strategi: istället för att söka uppmärksamhet har man satsat på kunder och verksamhetsutveckling. Kanske är det därför som Johnny har så lätt att prata om det han gör under intervjun, det märks att han känner till varje del i företaget.

– Bemanningsbranschen är ju något som människor hittar till oavsett, menar han.

Det hela började för tio år sedan. Johnny som då arbetade som säljare för ett annat företag i branschen fick förfrågan om han ville vara med och bygga upp bemanningssidan hos Palmer & Partners i Malmö.

Hans säljframgångar och väl upparbetade kontakter med fackförbunden hade gjort intryck. Johnny gick igång på idén, hans enda motkrav var att han skulle få bestämma fritt, som om han drev ett eget företag.

– Jag kommer från en familj av egenföretagare, för mig var det viktigt att känna att jag drev något eget.

Palm & Partners startades 1978 av en tidigare anställd på Sydsvenskan som tog på sig att sköta omställningsprocessen för de anställda när tryckeriet skulle flyttas och effektiviseras. Idag består Palm & Partners av fyra grenar med en årsomsättning på ca 450 miljoner. De fyra grenarna är P&P Bemanning, P&P Professional, A-search, och Human Search. Johnny har gått från att basa över bemanningsdelen till att idag vara vd för hela gruppen. Han talar dock motvilligt om personliga framgångar och vill hellre föra in samtalet på branschens utmaningar.

– Vad vi ser idag är en bransch under hård konkurrens med relativt låga marginaler. Branschen har stramats åt och det krävs ständiga förbättringar för att överleva.

Men tvärtemot vad man skulle kunna tro, välkomnar Johnny denna utveckling som han ser som en garant för branschens framtid. Själv såg han till att auktorisera Palm & Partners direkt när auktorisationen lanserades 2008, året efter att han tillträtt i tjänst.

– Många som kritiserar branschen missar den här poängen, att vi måste vara en bra arbetsgivare för att överleva. På så sätt är systemet självsanerande. Priserna kan inte pressas i evighet, då finns inga marginaler kvar.

Palm & Partners har idag omkring 3 000 medarbetare. Ett sjuttiotal jobbar som interna HR-specialister, säljare och ledare – resten arbetar med konsultuppdrag. Huvuddelen av konsultuppdragen har fokus på lager, logistik och administration, eftertraktade jobb där det inte krävs eftergymnasial utbildning. Inte minst finns det chans för utlandsfödda som saknar svensk utbildning att komma i försörjning. Eventuell språkförbistring ser han inte som ett problem.

– Allt som oftast går det att hitta lösningar. Genom att exempelvis ha arbetslag med ledare som kan tala flera språk kan vi säkerställa en fullgod och säker arbetsmiljö, säger han.

På min fråga hur man arbetar med mångfald på arbetsmarknaden, menar Johnny att frågan närmast är överspelad. Idag är det inte längre några arbetsgivare som höjer på ögonbrynet för att någon har utländskt påbrå.

– Det har hänt mycket positivt under de senaste åren. De flesta företag är idag införstådda med att man inte kan ha några preferenser kring den anställdes ”svenskhet”. Arbetsbristen är för stor och dessutom tror jag att många vant sig vid tanken på en större mångfald på arbetsmarknaden. Det handlar om sunt förnuft.

På frågan varför han hamnat just i den här branschen funderar han en stund. Sedan svarar han att det handlar om balansen mellan idé och praktik.

– Organisationer som våra är platta. Det gör att jag kan vara aktiv i det operativa och samtidigt arbeta med framtidsanalys och det strategiska. Det gillar jag. Som chef försöker jag leva som jag lär.

Han tror på betydelsen av ett medvetet ledarskap, att sättet han själv beter sig på gör avtryck i organisationen.

– En chef som är som en isbit kommer att få en iskall organisation och tvärtom. Det gäller att hitta avvägningen mellan att vara närvarande och kravställande.

På frågan vad han tror kommer att hända om tio år, tänker han sig att de professionella aktörerna på marknaden kommer att vara än mer dominerande än idag, vilket han välkomnar. Han tror också att politiseringen kring frågan om bemanningsföretagen vara eller icke-vara kommer att vara överblåst.

Vår slags verksamhet kommer vara helt integrerad i samhället. Jag tror att antalet bemanningsföretag blir färre men att de i sig kommer att vara större.

Utanför de stora panoramafönstren mulnar det på. Sundet krusar sig på sin väg in mot land. Valet att förlägga huvudkontoret på WTC Malmö var, får vi veta, medvetet. Det är en ljus och inspirerande plats – från konferensrummet ser man ut mot Öresundsbron vars kolonner lyses upp av förmiddagssolen. Vi tar snabbt avsked, plikten kallar för Johnny. Det verkar blåsa upp ordentligt där ute. På Palm & Partners råder emellertid ett stilla gemyt.

Johnny Gunnarsson

Familj: Sambo och 2 pojkar, 5 och 7 år

Bor: I Bjärred strax utanför Malmö

Läser helst: Jag läser för lite, läser jag något så gärna en biografi

Om jag får en timme över: springer jag en runda

Motto: Är det värt att göra är det värt att göra det bra!