01
Arbetslöshet och kompetensbrist
Kompetensbrist och arbetslöshet
Arbetslösheten tickar uppåt, tiondel för tiondel. Över en halv miljon svenskar är utan jobb. Samtidigt är det arbetskraftsbrist i många branscher. Hur går det ihop?
I den här rapporten har vi sammanställt forskning och ny data från SCB för att fördjupa förståelsen för vilka branscher som öppnar arbetsmarknaden för arbetslösa och effekterna av kompetensglappet som håller många tillbaka.
Det visar sig att en bransch är särskilt effektiv på att hjälpa arbetslösa att ta det första steget in på arbetsmarknaden: kompetensbranschen.
Företagen inom bemanning, rekrytering och omställning anställer i större utsträckning än andra unga och utrikesfödda personer.

Vår undersökning visar att det också är dessa företag som anställer flest arbetssökande.
En anställning i bemanning är därmed trygg och ger dessutom goda förutsättningar för att etablera sig på arbetsmarknaden. Dessa företag är en av de viktigaste rekryteringsvägarna för näringslivet och svensk industri. Det finns en tydlig kedja från arbetslöshet via ett bemanningsföretag till anställning, antingen i vår bransch eller andra delar av näringslivet.
Kompetensbranschen är därmed en av landets främsta motor för jobbskapande och integration. För alla politiker med ambitionen att minska arbetslösheten borde det vara högsta prioritet att se till att dessa företag får rätt förutsättningar för att möta de utmaningar de står inför för att kunna fortsätta utvecklas och växa.




02
Vilka är de arbetslösa?
Vilka står utanför arbetsmarknaden?
Arbetslösheten i Sverige är på historiskt höga nivåer. I april 2025 var 364 829 personer inskrivna på Arbetsförmedlingen. Totalt var över 512 500 personer arbetslösa, mätt enligt SCB:s månatliga arbetskraftsundersökningar (AKU). Det motsvarar 8,9 procent av arbetskraften. Därmed har Sverige den tredje högsta arbetslösheten i EU.

I den senaste prognosen uppger Arbetsförmedlingen att det svaga konjunktur- och arbetsmarknadsläget gör att fler hamnat längre ifrån arbetsmarknaden.
I slutat av året bedömer myndigheten att antalet långtidsarbetslösa har ökat till omkring 155 000 personer.
Det är unikt för Sverige i Norden. I de flesta av våra grannländer har långtidsarbetslösheten minskat över tid, men den ligger kvar på en hög nivå här.
Detta hänger samman med att en större andel arbetslösa har svag ställning på arbetsmarknaden.
Vad är svag konkurrensförmåga?
Den svenska arbetsmarknaden har under de senaste två decennierna genomgått stora förändringar, där en allt större andel av de arbetssökande klassificeras som personer med svag konkurrensförmåga.
Till personer med svag konkurrensförmåga på arbetsmarknaden, exempelvis personer med låg utbildningsnivå, äldre, utrikes födda och personer med funktionsnedsättning. Enligt Arbetsförmedlingen har denna grupp vuxit markant, från att utgöra knappt hälften av de arbetssökande i början av 2000-talet till cirka 75 procent år 2024.
Konsekvenser för arbetsmarknaden
Trots det svaga konjunkturläget upplever många arbetsgivare att det är svårt att hitta arbetskraft med efterfrågad kompetens. När konjunkturen stärks finns det en risk att matchningsproblemen ökar.
Sverige är det enda nordiska landet där Beveridgekurvan visar tecken på ökad mismatch – fler lediga jobb, men också fler arbetslösa – vilket tyder på att arbetsgivare och arbetssökande inte hittar varandra.
I en ny rapport förklarar IFAU det med att Sverige satsar betydligt mindre på yrkesinriktade utbildningsprogram, trots att dessa visat sig vara effektiva för att få långtidsarbetslösa i arbete – särskilt viktiga för grupper med låg utbildningsnivå, exempelvis vissa utrikes födda.
Till skillnad från andra nordiska länder lägger Sverige stort fokus på subventionerade anställningar, särskilt mindre effektiva former som Samhall.
Arbetsmarknadspolitiken i Sverige präglas även av en splittrad struktur, där staten, kommunerna och arbetsmarknadens parter alla har roller. Trots pandemins effekter förändrades programdeltagandet lite, vilket antyder att Sverige inte anpassade sina insatser efter nya behov i tillräcklig utsträckning.
Sveriges kombination av låg utbildningssatsning, komplicerad styrning och otillräcklig anpassning efter pandemin bidrar sannolikt till den sämre matchningen på arbetsmarknaden.
03
Näringslivets behov av kompetens
Vart fjärde rekryteringsförsök misslyckas helt, visar Svenskt Näringslivs rekryteringsenkät. När företag inte hittar rätt kompetens leder det till sämre lönsamhet och utebliven tillväxt. Också sektorernas egna kartläggningar visar att landet står inför en växande kompetensbrist, där tillgången på rätt kompetens inte matchar företagens efterfrågan.
Rekryteringsenkäten
Svenskt Näringsliv sammanställer vartannat år en rekryteringsenkät. I undersökningen kartläggs företagens kompetensbehov och rekryteringsmönster, samt deras uppfattning om tillgången på kompetent arbetskraft.
Tillgången till rätt kompetens är avgörande för företagens möjligheter att växa, utvecklas och stärka sin konkurrenskraft. Rekryteringsenkäten visar att sju av tio företag har svårt att rekrytera medarbetare med den kompetens som efterfrågas. Denna siffra har varit oförändrad sedan 2015, vilket tydligt indikerar att problemet inte primärt är kopplat till konjunkturläget utan snarare till strukturella brister i matchningen mellan utbudet av arbetskraft och näringslivets behov.
Kompetensbristen utgör inte enbart en utmaning för enskilda företag, utan påverkar även Sveriges ekonomiska utveckling i stort. Varje rekrytering som uteblir innebär potentiellt förlorad produktion, minskad försäljning och utebliven tillväxt – faktorer som i förlängningen begränsar näringslivets konkurrenskraft och bromsar samhällsekonomisk utveckling.
Trots det rådande lågkonjunkturläget rapporterar svenska företag en fortsatt hög efterfrågan på kvalificerad arbetskraft, särskilt inom yrkesutbildade segment.
Stora delar av näringslivet uppger att de hindras i sin utveckling på grund av svårigheter att hitta medarbetare med rätt kompetens:
- 6 av 10 företag har försökt rekrytera under den senaste perioden.
- 7 av 10 företag uppger att de har svårt att hitta rätt kompetens.
- 1 av 4 rekryteringsförsök misslyckas helt.
Orsakerna till rekryteringsproblemen varierar mellan branscher och regioner, men den mest frekvent återkommande orsaken är brist på rätt utbildning och relevant yrkeserfarenhet hos de sökande. Behovet av gymnasial yrkeskompetens framhålls särskilt av företagen som det område där tillgången är mest otillräcklig. Detta mönster har varit tydligt under minst ett decennium och utvecklingen pekar mot en fortsatt ökning i efterfrågan inom de närmaste åren.

Det faktum att så många företag har svårigheter att rekrytera även under tider av svagare konjunktur tyder på att den svenska arbetsmarknaden präglas av en långvarig och strukturell brist i kompetensförsörjningen. Företagens ambition att växa och utvecklas hämmas i hög utsträckning av att nödvändig kompetens saknas, vilket resulterar i lägre lönsamhet, förlorade affärsmöjligheter och i vissa fall nödvändigheten att tacka nej till beställningar eller uppdrag.
Sammanfattningsvis utgör kompetensförsörjningen en av de mest kritiska faktorerna för näringslivets framtida utveckling och konkurrenskraft. För att möta denna utmaning krävs långsiktiga insatser för att bättre anpassa utbildningssystemet till arbetsmarknadens faktiska behov samt för att stärka arbetskraftens kompetens genom vidareutbildning och omställning.
Kompetenskartläggningar
Svenskt Näringsliv delar in sina medlemsorganisationer i fem sektorer: industri, tjänster, handel/besöksnäring, transport och bygg/installation. Flera av dessa tar fram egna kompetensrapporter.
Handelns behov
Industrirådets rapport Industrins kompetensbehov 2024-2027 visar att industrins kompetensbehov starkt påverkas av tekniska skiften och nya affärsmodeller, både direkt i den egna produktionen och indirekt genom förändrade krav från kunder.
En tydlig trend är att efterfrågan på arbetskraft – både yrkesarbetare och tekniska tjänstemän – vida överstiger tillgången. Det råder särskilt stor brist på processoperatörer, montörer, svetsare, tekniker och olika typer av ingenjörer, inte minst inom IT, mjukvaru- och systemutveckling. Exempelvis behöver industrin cirka 18 000 processoperatörer de kommande tre åren, medan utbildningssystemet endast beräknas leverera omkring 1 500.

En tydlig trend är att efterfrågan på arbetskraft – både yrkesarbetare och tekniska tjänstemän – vida överstiger tillgången. Det råder särskilt stor brist på processoperatörer, montörer, svetsare, tekniker och olika typer av ingenjörer, inte minst inom IT, mjukvaru- och systemutveckling. Exempelvis behöver industrin cirka 18 000 processoperatörer de kommande tre åren, medan utbildningssystemet endast beräknas leverera omkring 1 500.
Företag tvingas därför i ökande grad anställa personer utan rätt formell utbildning men med utvecklingspotential. Samtidigt ökar behovet av kompetenser kopplade till digitalisering, automatisering, klimatomställning och projektledning. Det stora gapet mellan utbud och efterfrågan riskerar att hämma företagens utvecklingstakt och bromsa den nationella jobbtillväxten.
Handelsrådets rapport Kartläggning av kompetensbehov 2024–2027 visar att handeln står inför en växande kompetensbrist, där tillgången på rätt kompetens inte matchar företagens efterfrågan. Utvecklingen inom digitalisering, hållbarhet och logistik har förändrat kravbilden och gjort att både nya och mer specialiserade yrkesroller efterfrågas.
Bland de mest eftertraktade yrkena finns e-handelspecialister, digitala marknadsförare, dataanalytiker och systemutvecklare – kompetenser som behövs för att möta den snabba digitala omställningen.
Samtidigt är det fortsatt stor efterfrågan på klassiska handelsyrken som butiksmedarbetare, butikschefer och säljare, men dessa roller ställer nu högre krav på teknisk förståelse, kundanalys och hållbarhetskompetens.
Inom logistikområdet behövs transportplanerare, lagerchefer och logistikutvecklare med god digital och analytisk förmåga.
Rapporten pekar på att utbildningssystemet inte hänger med i handelns omställning, vilket bidrar till att många företag har svårt att hitta rätt kompetens. Svensk Handel kräver bättre samverkan mellan näringsliv och utbildningsanordnare samt fler möjligheter till kompetensutveckling för redan yrkesverksamma. Utan dessa insatser riskerar kompetensbristen att hämma handelns konkurrenskraft och innovationsförmåga.
Tjänstesektorns Kompetenskartläggning 2025 visar att det råder en betydande kompetensbrist även inom den privata tjänstesektorn i Sverige. Ungefär hälften av företagen planerar att öka sin personalstyrka inom de kommande tre åren. Samtidigt rapporterar över hälften av företagen att det har blivit svårare att rekrytera rätt kompetens.

De mest efterfrågade yrkesrollerna inkluderar chefer och arbetsledare, där behovet uppskattas till cirka 8 000 personer. Andra roller med hög efterfrågan är säljare, kundtjänstmedarbetare, ekonomer, projektledare, ingenjörer och systemutvecklare. Inom akademiska yrken är ekonomer, jurister, HR-specialister och verksamhetsutvecklare särskilt eftertraktade.
Kompetenser som ledarskap, digital kompetens, projektledning, IT-säkerhet och kunskaper inom artificiell intelligens är särskilt efterfrågade. Ledarskap rankas som den mest eftertraktade kompetensen i sju av de åtta undersökta delbranscherna.
Denna kompetensbrist utgör en flaskhals för tillväxt inom tjänstesektorn. Almega föreslår förbättrad matchning mellan utbildningssystemet och arbetsmarknadens behov, samt ökade möjligheter till kompetensutveckling för befintlig personal.
04
Vad är kompetensbranschen?
Kompetensbranschen består av företag med verksamhet inom bemanning, rekrytering och omställning. Antalet helårsanställda är över 100 000 och förra året passerade över 270 000 branschen.
En trygg bransch
Bemanningsföretag eller personaluthyrningsföretag har existerat under lång tid i Sverige, men blev lagliga först i början av 1990-talet. Från att först främst varit fråga om uthyrning av kontorspersonal i Stockholm har verksamheten expanderat till andra yrken och orter.
Anställningar i bemanningsbranschen är i regel på heltid, de är ofta tillsvidareanställningar och omfattas i de flesta fall av kollektivavtal. Arbetsmiljöansvaret är dubbelt: både företaget som hyr ut och företaget som hyr in har ett arbetsmiljöansvar för medarbetaren. Likabehandlingsprincipen innebär att de inhyrda medarbetarna har rätt till samma villkor som kundföretagets egna anställda. Konsulterna har även rätt till garantilön när de inte är ute på uppdrag hos ett kundföretag.
Det finns ytterligare specialparagrafer som endast berör bemanningskonsulter i Medbestämmandelagen (MBL).
Bemanningsuppdrag är därmed mer reglerade än andra anställningar. Syftet är att säkerställa att bemanningskonsulter inte används för att kringgå arbetsrättsliga skyddsregler och att de erbjuds rättvisa och likvärdiga arbetsvillkor.
I korthet har Sverige en av de tryggaste bemanningsmodellerna i världen.



Löser kompetenspusslet
Kompetensbranschen spelar en central roll i det svenska arbetsmarknadsekosystemet genom att erbjuda en bred, flexibel och trygg lösning på kompetensbehoven. Genom att snabbt matcha rätt person till rätt uppdrag bidrar branschen till att minska flaskhalsar i produktionen och möjliggör för arbetsgivare att anpassa sin personalstyrka efter varierande behov. Denna flexibilitet är särskilt värdefull i tider av osäkerhet eller snabba förändringar på marknaden.
Under ett antal år har Kompetensföretagen ställt frågor i Svenskt Näringslivs företagarpanel om hur och varför näringslivet använder bemanning.
I högkonjunktur använder nio av tio större företag inhyrda medarbetareför att klara sin kompetensförsörjning. Men i takt med ett svårare ekonomiskt läge har användningen minskat. Nu uppger omkring fyra av fem större företag att de har anlitat bemanningskonsulter under de senaste två åren.
Mellan 2023 och 2025 har det även skett en tydlig förskjutning i företagens motiv för att anlita inhyrd personal. År 2023 uppgav nästan hälften av företagen att det främsta skälet var svårigheter att själva hitta rätt kompetens. Två år senare har denna andel minskat till 20 procent. Om vi kombinerar detta med den kraftiga nedgången av inhyrning i syfte att överta konsulterna är den sannolika förklaringen ett mindre rekryteringsbehov i näringslivet.
I stället har behovet av flexibilitet blivit allt viktigare. År 2025 uppger 43 procent av företagen att personalinhyrning används för att snabbt kunna anpassa sig till variationer i efterfrågan, jämfört med 28 procent år 2023. Denna utveckling tyder på att företag i lågkonjunktur använder konsulter som ett strategiskt verktyg för att hantera osäkerhet och fluktuationer i marknadsläget.
Företagens egna bedömningar visar dock att personalinhyrning fortsatt fyller en viktig funktion. Begränsningar av möjligheten att anlita konsulter skulle innebära minskad tillväxt, ökad arbetsbelastning och uppskjutet arbete.
Konsekvenser om möjligheten att hyra in personal begränsas?
- 47% skulle öka belastningen hos ordinarie personal
- 37% skulle tvingas tacka nej till order och beställningar
- 32% skulle behöva senarelägga arbete
- 32% skulle rekrytera mer visstidsanställd personal
- 12% skulle rekrytera mer tillsvidareanställd personal

Sammantaget visar utvecklingen att personalinhyrning i ökande grad bör förstås som en integrerad del av företagens strategiska personalförsörjning. Fokus har förskjutits från att täcka kompetensbrister till att säkra flexibilitet och kapacitet i en snabbt föränderlig omvärld. Därmed spelar bemanningsföretag en allt viktigare roll inte bara som leverantörer av arbetskraft, utan som institutioner som möjliggör anpassningsförmåga, riskreducering och resurseffektivitet i det svenska näringsliv.
Vägen in på arbetsmarknaden
Genom att snabbt matcha rätt person till rätt uppdrag bidrar kompetensbranschen till att minska flaskhalsar i produktionen och möjliggör för arbetsgivare att anpassa sin personalstyrka efter varierande behov. Denna flexibilitet är särskilt värdefull i tider av osäkerhet eller snabba förändringar på marknaden.
Utöver att tillgodose företagens och välfärdens kompetensbehov fungerar bemanningsbranschen som en väg in på arbetsmarknaden. Den erbjuder många utrikesfödda och personer utan traditionella meriter en väg in i arbetslivet.
Var tredje person i branschen är född utomlands. Det är tio procentenheter (det vill säga nästan femtio procent) fler än i arbetslivet i övrigt. Många anställda i branschen, 22 procent, är under 24 år. På den övriga arbetsmarknaden är andelen drygt 10 procent.
Källa: Demoskop, Konsultundersökningen 2025
Demoskop genomför vartannat år en undersökning bland konsulterna i branschen. Den senaste, från 2025, visar att 26 procent av konsulterna var arbetslösa innan de fick ett jobb i kompetensbranchen. 22 procent studerade. Det visar att många unga, arbetssökande och utrikesfödda ser konsultrollen som en språngbräda in på arbetsmarknaden.
Branschens förmåga att identifiera och utveckla individers potential, snarare än att enbart fokusera på formella meriter, gör den till en nyckelaktör i att bredda kompetensbasen och främja inkludering. Dessutom bidrar bemanningsföretagen till att sprida kunskap och erfarenheter mellan olika företag och sektorer, vilket stärker arbetsmarknadens dynamik och anpassningsförmåga.
Det gör branschen till viktig del av arbetsmarknadens infrastruktur, som genom sin flexibilitet, snabbhet och inkluderande approach bidrar till både företagens konkurrenskraft och individers möjligheter till sysselsättning.
Överbrygger brist på kontakter
Etablering på den svenska arbetsmarknaden kräver ofta en kombination av formella meriter och informella kontakter. För många unga och utrikesfödda blir det en särskild utmaning efter som de saknar svensk arbetslivserfarenhet. Trots relevanta kvalifikationer och kompetens saknas de nätverk som ofta underlättar att få veta vilka jobb som finns eller som kan leda till en första intervju.
I Svenskt Näringslivs Rekryteringsenkät framträder ett intressant mönster. Generellt är informella kontakter och nätverk den vanligaste rekryteringskanalen. Därefter kommer sociala medier och annonsering. En slutsats är att det ofta krävs ett nätverk och upparbetade kontakter för att komma in på arbetsmarknaden.
Men för stora delar av industrin och de delar av tjänstesektorn som organiserar tech och tekniska konsulter är i stället rekryterings- och bemanningsföretag den vanligaste eller näst vanligaste kanalen.

Det verkar finnas ett komplementsförhållande mellan Arbetsförmedlingen och bemannings- och rekryteringsföretagen. Företag som rekryterar via bemanning använder i lägre utsträckning Arbetsförmedlingen och vice versa. En förklaring skulle kunna vara att kompetensföretagen övertar risken vid anställning av arbetssökande.
De arbetsgivarorganisationer vars företag använder Arbetsförmedlingen i högre utsträckning är i hög utsträckning beroende av en av myndighetens arbetsmarknadsutbildningar (t.ex. undersökterske-, yrkesförar- eller måleriutbildningar).
Kompetensföretagen sticker ut då det är rekryterings- och bemanningsföretagens arbetsgivarorganisation, men också har medlemsföretag som rekryterar många medarbetare från Arbetsförmedlingen.
Våra egna konsultundersökningar bekräftar detta.
Som tidigare nämnts svarar 26 procent av konsulterna att de var arbetssökande innan jobbet som bemanningskonsult.
21 procent såg hittade jobbet via en annons i Platsbanken. Endast 5 procent blev rekommenderade bemanningsjobbet från Arbetsförmedlingen.
Det gäller särskilt personer i ålderskategorin 45–59 år.
Om vi går ett steg djupare i undersökningen kan vi studera hur olika grupper kom in i branschen.
Av de som tidigare var arbetslösa har endast en av tio blivit rekommenderad jobbet på ett bemanningsföretag av Arbetsförmedlingen. I stället hittade de själva jobbet genom Platsbanken (30%), via annonser i tidning eller nätet (20%) eller blev kontaktade av ett bemanningsföretag (15%). Slutsatsen är att Arbetsförmedlingen inte ser ett arbete inom bemanning som ett viktigt instegsjobb.
05
Vilka branscher anställer flest arbetslösa?
Även om arbetslösheten ökar får ungefär hundratusen arbetsökande ett jobb varje år. Några branscher är särskilt bra på att rekrytera. Vi har fördjupat oss i SCB:s statistik för att ta reda på vilka.
Bemanning, handel och besöksnäringen är instegsbranscher
Restauranger, hotell, butiker och annan handel anställer många arbetssökande. Men det gör även svenska bemanningsföretag.
För att få en uppfattning om hur rekryteringen till bemanningsbranschen ser ut jämfört med ekonomin i övrigt studerar vi övergången från arbetslöshet till sysselsättning.
Vi använder data från SCB:s databas Befolkningens arbetsmarknadsstatus (BAS) för 2020 och 2021. Databasens syfte är att redovisa den folkbokförda befolkningen i sex arbetsmarknadsstatusar: sysselsatta, arbetslösa, studerande, pensionärer, sjuka samt övriga. De sysselsatta redovisas för åldersgruppen 15–74 år.
I tabellen nedan presenteras andelen av arbetslösa i olika grupper som går från att vara arbetslösa under åren 2020, 2021 och 2022 till en anställning i bemanningsbranschen eller någon annan bransch året efter.
Från arbetslöshet 2020 till sysselsättning 2021
Bransch | Alla | Utländsk bakgrund | Under 29 år |
---|---|---|---|
Samtliga | 128 914 (100%) | 71 945 (100%) | 37 901 (100%) |
Kompetensbranschen | 11 871 (9,2%) | 6 600 (9,2%) | 4 603 (12,1%) |
Öppna sociala insatser | 9 522 (7,4%) | 6 327 (8,8%) | 3 034 (8,0%) |
Utbildning | 9 452 (7,3%) | 5 907 (8,2%) | 2 122 (5,6%) |
Restaurangbranschen | 8 917 (6,9%) | 6 786 (9,4%) | 3 978 (8,1%) |
Detaljhandeln | 8 556 (6,6%) | 3 924 (5,5%) | 3 283 (8,7%) |
Övriga | 80 571 (62,5%) | 42 386 (58,8%) | 21 748 (57,4%) |
Från arbetslöshet 2021 till sysselsättning 2022
Bransch | Alla | Utländsk bakgrund | Under 29 år |
---|---|---|---|
Samtliga | 106 907 (100%) | 64 953 (100%) | 27 006 (100%) |
Kompetensbranschen | 9 061 (8,5%) | 5 411 (8,3%) | 3 012 (11,2%) |
Öppna sociala insatser | 8 583 (8,0%) | 6 138 (9,4%) | 2 380 (8,8%) |
Utbildning | 8 042 (7,5%) | 5 351 (8,4%) | 1 555 (5,8%) |
Restaurangbranschen | 8 032 (7,5%) | 6 499 (10,0%) | 2 396 (8,9%) |
Detaljhandeln | 6 877 (6,4%) | 3 495 (5,4%) | 2 323 (8,6%) |
Övriga | 66 316 (62,0%) | 42 386 (58,8%) | 15 363 (56,9%) |
Från arbetslöshet 2022 till sysselsättning 2023
Bransch | Alla | Utländsk bakgrund | Under 29 år |
---|---|---|---|
Samtliga | 77 886 (100%) | 64 953 (100%) | 27 006 (100%) |
Öppna sociala insatser | 6 642 (8,5%) | 4 618 (9,7%) | 1 841 (9,7%) |
Restaurangbranschen | 6 247 (8,0%) | 5 161 (10,8%) | 1 740 (9,2%) |
Utbildning | 5 822 (7,5%) | 3 839 (8,0%) | 1 040 (5,5%) |
Kompetensbranschen | 5 262 (6,8%) | 3 102 (6,5%) | 1 767 (9,3%) |
Detaljhandeln | 5 099 (6,5%) | 2 657 (5,6%) | 1 627 (8,6%) |
Övriga | 48 811 (62,7%) | 28 376 (59,4%) | 10 931 (57,7%) |
Analys och tolkning
I två av tre år toppar kompetensbranschen listan över listan över branscher som anställer arbetssökande. Det är fyra andra branscher som har toppositionerna: restaurangbranschen, detaljhandeln, utbildning och öppna sociala insatser (SNI-kod 88).
Om vi skulle lägga ihop alla delar av handeln respektive besöksnäringen skulle dessa två sektorer var för sig anställa fler arbetssökande än övriga branscher. De erbjuder ofta instegsjobb eftersom de delvis erbjuder anställningar med låga formella krav på utbildning, har stor efterfrågan på arbetskraft och ger möjlighet till flexibla anställningsformer som passar personer utan tidigare arbetslivserfarenhet eller med begränsade språkkunskaper.
Öppna sociala insatser omfattar bland annat hemtjänst, dagverksamheter, stödboenden, LSS-verksamheter, personlig assistans och olika former av socialt stöd riktat till utsatta grupper. Dessa verksamheter anställer många arbetssökande eftersom de ofta har ett kontinuerligt behov av personal för att klara bemanning i dygnet-runt-verksamheter och individnära insatser. Arbetet kan ofta utföras utan krav på högre utbildning, vilket öppnar möjligheter för personer med kort utbildningsbakgrund eller de som är nya på arbetsmarknaden. Dessutom är subventionerade anställningar och praktikplatser vanliga.
Vi kan tydligt skönja nedgången i ekonomin i siffrorna. Under det första året får 128 000 arbetssökande ett jobb. Detta minskar till 107 000 året efter och 78 000 år 2023. Detta är en förklaring till att bemanningsföretagens roll som instegsjobb minskar något under den sista perioden.
Varför anställer bemanningsbranschen många arbetssökande?
Svårt att bedöma verklig kompetens
För många arbetsgivare, inte minst mindre företag, är anställningsbeslut ganska ovanliga. Det är inte så ofta de har behov av att rekrytera ny personal. De kan bland annat därför ha svårt att bedöma kompetensen hos dem med annan bakgrund än deras egen.
Bemanningsföretag fattar å andra sidan ständigt be slut om nya anställningar. De blir därför ofta experter på att bedöma en arbetssökandes kompetens och att matcha den anställde med »rätt« arbetsgivare. Det är viktigt att den som hyrs ut har den kompetens som hyrande företag efterfrågar. Bemanningsföretagen kan därför få en god förmåga att bedöma sökande och använder kanske därför mindre ofta enkla kriterier som ålder, kön och etnicitet.
De hävdar ofta att de enbart ser till kompetens då de anställer konsulter och alltså är mindre benägna att diskriminera personer med utländsk bakgrund.
Arbetslöshet som tecken på låg produktivitet
Forskning visar att arbetsgivarna använder individens arbetslöshetshistorik som ett sorteringsinstrument. Det innebär att arbetsgivaren för väntar sig att dessa personer har lägre produktivitet. Om arbetsgivare väljer bort individer som är arbetslösa, eller som tidigare har varit arbetslösa, i rekryteringsprocessen blir det svårare för dessa individer att få ett arbete. Studier visar att sannolikheten att bli kallad till intervju avtar kraftigt med arbetslöshetstiden. Detta indikerar i sin tur att värdefull produktivitet inte tas tillvara.
Aversion mot risk hos företagare
Rekrytering är förknippad med stora kostnader i form av annonsering, urval och introduktion. Det finns också en osäkerhet vad gäller efterfrågan. Därmed finns ett behov av att kunna hantera förändringar i produktionen, utan att behöva anställa och säga upp personal. Men osäkerhet kan också gälla arbetsförmågan hos den person man rekryterar. Det är kostsamt att göra felrekryteringar.
Eftersom kundföretagen genom inhyrning i stället för att direkt anställa individen är att minska betydelsen av den osäkerhet som arbetsgivaren kan känna vid en anställning av en person som varit utan arbete länge och vars produktivitet är relativt okänd.
Tidigare forskning
Under perioden 1993-2015 undersökte statliga utredningar och forskare bemanningsbranschen och dess roll på arbetsmarknaden. I det här avsnittet sammanfattar vi de viktigaste studierna från Institutet för arbetsmarknads- och utbildningsstudier (IFAU) och Institutet för social forskning (SOFI) vid Stockholms universitet.
Det fanns ett stort intresse för bemanningsbranschen inom forskarvärlden när legaliserades på 90-talet och sedan växte under 00-talet. Detta intresse har därefter avtagit. En tolkning är att branschen har blivit mer etablerad och i takt med tillväxten inte ses som någonting ovanligt på arbetsmarknaden.
I den första utvärderingen av avskaffandet av förbudet mot privata arbetsförmedlingar konstaterar utredningen (SOU 1997:58 Personaluthyrning) att det inte finns några negativa erfarenheter av personaluthyrning, bortsett från artistförmedlingar. Företagen i branschen finns huvudsakligen i storstäder och större tätorter, de förmedlar främst utbildad arbetskraft. I betänkandet skriver utredaren vidare att det inte finns några belägg för att uthyrningsverksamheten tränger undan ordinarie jobb hos kundföretagen. Vidare avvisar utredningen krav på lagstiftning i form av begränsningar
för längsta tillåtna uthymingstid. Erfarenheter från andra länder visar att sådana regler inte har någon effekt på de centrala problemen.
I IFAU:s rapport Hur fungerar bemanningsbranschen? från 2004 beskriver Pernilla Andersson-Joona och Eskil Wadensjö bemanningsbranschen som en ny och expanderande bransch. De konstaterar att kvinnor samt de mindre etablerade på arbetsmarknaden är överrepresenterade. En studie av flödena visar att ungdomar och invandrare oftare lämnar den för en anställning i en annan bransch än vad äldre och infödda gör. Det är också vanligare bland invandrare att komma från arbetslöshet till branschen. Wadensjö och Andersson skriver vidare att arbetslösa invandrare som blir anställda i ett bemanningsföretag verkar ha goda förutsättningar för att lämna branschen för en anställning i en annan bransch.
I en uppföljande rapport – Bemanningsbranschen 1998-2005: En bransch i förändring? – från år 2010 för forskningsinstitutet SOFI skriver Andersson och Wadensjö att andelen kvinnor i branschen sjönk med från 63 till 44 procent mellan 1998 och 2005. Detta förklaras med att branschen tidigare varit inriktad på yrken inom vilka kvinnor är överrepresenterade. De konstaterar vidare att, mätt som andel av de sysselsatta i branschen var utflödet lägst år 1999 (44 procent), dvs. om individen var sysselsatta i branschen i november 1998 men inte ett år senare. Högst andel, 57 procent, lämnade branschen år 2000.
I rapporten undersöker forskarna vidare hur fördelningen på olika sysselsättningsstatus var under 2005 för dem som var sysselsatta i bemanningsbranschen i november 2004. En knapp majoritet, 52,3 procent, var ett år senare fortfarande sysselsatt i branschen. Den näst största gruppen, 33,9 procent, hade lämnat bemanningsbranschen för sysselsättning i en annan bransch. Ungefär lika stora andelar, 5,4 respektive 4,5 procent, hade lämnat för studier eller för arbetslöshet.
I Lärdomar från bemanningsbranschen för tankesmedjan Fores från 2010 fortsätter Andersson och Wadensjö att undersöka bemanningsbranschens betydelse för integrationen. Författarna konstaterar att bland arbetslösa är det nästan lika vanligt bland icke-västliga invandrare som bland dem som är födda i Sverige att få ett arbete i bemanningsbranschen, medan övergångsandelen till andra branscher från detta jobb är mycket lägre för arbetslösa icke-västliga invandrare än för arbetslösa som är födda i Sverige. De menar att aktuell forskning inte kan bedöma de långsiktiga effekterna av en anställning i bemanningsbranschen, om den leder till framtida anställningar i andra branscher.
Joakim Hveem skriver 2018 i artikeln Är bemanningsbranschen en språngbräda till annan sysselsättning för arbetslösa? att en anställning inom bemanningsbranschen leder till en viss minskning av arbetslösheten och ökning av efterföljande inkomster. Framför allt finns det en positiv, signifikant och mycket stabil ökning av sannolikheten att vara i sysselsättning, inklusive i bemanningsbranschen, i minst sex år.
HUI Research skriver i Kompetensföretagen och karriären från 2023 att i snitt tio procent av de nyanställda i bemanningsbranschen stått utanför arbetsmarknaden innan sin anställning och 17 procent av de som klev in i branschen har under samma period kommit från studier. Dessutom har branschen en relativt hög andel anställda med förgymnasial studiebakgrund. Många av dessa lämnar senare bemanning och fortsätter sin karriär hos kundföretagen.
06
Diskussion och policyrekommendationer
Policyrekommendationer en kort text
Diskussion
En språngbräda in på arbetsmarknaden
I Sverige är ungefär 350 000 personer inskrivna på Arbetsförmedlingen och totalt sett är över en halv miljon arbetslösa. Samtidigt brottas både välfärden och näringslivet med kompetensbrist.
I den här rapporten har vi visat att kompetensbranschen i större utsträckning än i övriga ekonomin unga och utrikes födda. Under två av tre undersökta perioder är det också dessa företag som anställer flest arbetssökande. Sammanlagt har över 26 000 arbetssökande fått ett jobb i kompetensbanschen.
En anställning via bemanningsföretag verkar ge goda förutsättningar för att etablera sig på arbetsmarknaden. Forskning visar att bemanningsjobb inte bara bidrar till en omedelbar minskning av arbetslösheten – utan också till ökade inkomster på sikt. Framför allt syns en tydlig och stabil effekt när det gäller sannolikheten att ha ett arbete, i eller utanför bemanningsbranschen, under minst sex år efter den första anställningen.
Det vill säga, branschen fungerar som en viktig inkörsport till arbetsmarknaden för stora grupper. Svenskt Näringslivs rekryteringsenkät visar att bemannings- och rekryteringsföretag är en av de viktigaste rekryteringsvägarna för stora delar av industrin, särskilt skogs- och kemiindustrin, men tillverkningsindustrin och gruvnäringen.
Detta bekräftas även av en ännu opublicerad rapport genomförd av HUI Research för Kompetensföretagen. Under lågkonjunkturåret 2023 gick 8 346 personer från en anställning i bemanningsbranschen till tillverkningsindustrin. Det motsvarar ungefär 15 procent av Teknikföretagens rekryteringsbehov.
Vi kan därmed se en kedja: från arbetslöshet via ett bemanningsföretag till anställning, antingen i branschen eller inom industrin och övriga delar av näringslivet.
Svenskt Näringsliv beräknar i rapporten Utanförskapets kostnader att den årliga nettovinsten för statskassan när en person går från ej sysselsatt till sysselsatt är 340 000 kronor. Det innebär att kompetensbranschen, under de tre åren vi har undersökt, har bidragit med 20 miljarder kronor, om vi utgår ifrån att individerna stannar på arbetsmarknaden.
Policyrekommendationer
Med rätt förutsättningar skulle kompetensbranschen kunna bli en ännu starkare motor för att arbetssökande ska kunna ta klivet in på arbetsmarknaden. En grundförutsättning är att det alltid måste löna sig att arbeta. För att arbetslinjen ska fungera måste skatten på arbete sänkas och bidragssystemet stramas åt. På så sätt ökar incitamenten att gå från bidrag till arbete.
Sänk arbetsgivaravgifterna
Sverige har bland de högsta arbetskraftskostnaderna i Europa. Detta beror inte på att vi betalar världens högsta löner, utan våra höga arbetsgivaravgifter. Vårt land sticker ut internationellt. Det är 50 procent dyrare att anställa någon här jämfört med övriga Europa och nästan 20 procent dyrare än i våra grannländer Nederländerna, Tyskland och Finland. Almega föreslår en sänkning med tre procent i takt med utrymme i de offentliga finanserna. Ett alternativ vore en riktad sänkning mot unga och långtidsarbetslösa.
Ändra attityderna till bemanning
Bemanningsjobb betraktas i bland som mindre meriterande än andra jobb. Vi ser det inte minst genom att så få arbetssökande blir rekommenderade av Arbetsförmedlingen att söka arbete i branschen. Det är dags att se kompetensbranschen som en trygg, legitim och värdefull väg in på arbetsmarknaden, särskilt för grupper som annars har svårt att etablera sig.
Avskaffa konsultregeln
Konsultregeln, som infördes genom partsöverenskommelsen, innebär att kundföretag efter 24 månader måste erbjuda inhyrd medarbetare en tillsvidareanställning eller betala en ersättning. Syftet var att öka tryggheten, men i praktiken har otryggheten för konsulterna ökat. Regeln har också skapat ökade kostnader och större osäkerhet för kundföretag och bemanningsföretag.
Öppna etableringsjobben
Etableringsjobben infördes för att hjälpa långtidsarbetslösa och nyanlända att få fäste på arbetsmarknaden, men hittills har bara ett fåtal fått anställning. Bemanningsföretag är utestängda från att använda etableringsjobb. Detta är en onödig begränsning, särskilt eftersom branschen anställer en betydligt större andel utrikes födda än övriga arbetsmarknaden och har dokumenterad förmåga att snabbt få arbetssökande i jobb.