Hoppa till innehåll
Almega Sök
Christoffer Nilsson ny näringspolitisk expert hos Kompetensföretagen

Ny utredning om bakgrundskontroller

Regeringen tillsätter utredning om bakgrundskontroller inför och under anställning – viktig framgång för kometensbranschen och Sveriges arbetsgivare, skriver Christoffer Nilsson.

Regeringen har nyligen presenterat utredningsdirektivet Ett ändamålsenligt regelverk för bakgrundskontroller (Dir. 2025:83) – ett initiativ som vi på Kompetensföretagen har drivit under en längre tid. För våra medlemsföretag inom bemanning-, konsult- och rekryteringsverksamhet är detta efterlängtat. Förhoppningsvis kommer utredningen bidra till ökad rättssäkerhet, tydlighet och kvalitet i rekryteringsprocessen.

Bakgrundskontroller är ett viktigt verktyg för att säkerställa trygghet och förtroende i arbetslivet – inte minst i uppdrag där individer arbetar nära människor, hanterar känslig information eller verkar i säkerhetsklassade miljöer. Samtidigt är det ett område som kräver tydliga ramar. Våra medlemsföretag har länge efterfrågat ett enhetligt och rättssäkert regelverk som gör det möjligt att genomföra kontroller på ett sätt som är både effektivt och respektfullt mot individens integritet samtidigt som det svarar på kundernas krav.

Utredaren ska bland annat:

  • lämna förslag på ett ändamålsenligt, proportionerligt och rättssäkert regelverk för bakgrundskontroller inför anställning, uppdrag eller annat deltagande i verksamheten på motsvarande sätt som anställda,
  • lämna förslag på ett ändamålsenligt, proportionerligt och rättssäkert regelverk för bakgrundskontroller under pågående anställning, uppdrag eller annat deltagande i verksamheten på motsvarade sätt som anställda,
  • redovisa behovet av att förutsättningarna för offentliga och privata verksamheter att göra bakgrundskontroller i andra situationer än vid anställning och liknande förhållanden, till exempel vid ingående eller uppföljning av avtal och, där det bedöms finnas ett särskilt stort behov, lämna nödvändiga författningsförslag,
  • analysera förutsättningarna för, och lämna förslag om, att obligatoriska kontroller av uppgifter i misstankeregistret och belastningsregistret ska göras inför anställning och annat deltagande i verksamheter enligt socialtjänstlagen och LSS som riktar sig till vuxna, däribland äldre, och
  • analysera och bedöma om obligatoriska kontroller av uppgifter i misstankeregistret och belastningsregistret bör inför för fler verksamheter.

Det är särskilt positivt att utredningen tar ett helhetsgrepp – från arbetsrättsliga aspekter till säkerhetsskydd och offentlig upphandling. Det är en komplex fråga som berör många av våra medlemmars dagliga arbete och som kräver balans mellan trygghet, affärsmässighet och individens rättigheter.

Utredarens uppdrag är också att samråda med arbetsmarknadens parter. Vi kommer således ha möjlighet att bidra med branschens perspektiv i syfte att säkerställa att det framtida regelverket blir praktiskt tillämpbart för våra medlemsföretag. Uppdraget ska redovisa senast den 11 mars 2027 vilket medför att det kommer ta ytterligare minst två år innan ett regelverk är på plats.