Hoppa till innehåll

För 30 år sedan bestämde sig Sveriges bemannings- och rekryteringsföretag för en branschstandard för kvalitet, seriositet och ekonomisk soliditet. Det är grunden för Kompetensföretagens auktorisationer.
– Som kund ska du kunna lita på ett auktoriserat bemannings- eller rekryteringsföretag, säger Patrik Eidfelt, förbundsdirektör för Kompetensföretagen.

Försäkringar, kollektivavtal och ordnad ekonomi

Branschorganisationen Kompetensföretagen kontrollerar löpande de auktoriserade företagen. De måste bland annat ha:

  • ordnad ekonomi
  • ansvarsförsäkring
  • kollektivavtal genom Kompetensföretagen
  • genomgått Kompetensföretagens auktorisationsutbildning
  • genomgått Kompetensföretagens årliga granskning
  • revisor

Företagen måste årligen ansöka om förnyad auktorisation. Beslutet fattas av den partsgemensamma auktorisationsnämnden.
– I Kompetensföretagens auktorisationsnämnd nämnd sitter både medlemsföretag och representanter för de stora fackliga organisationerna. Det garanterar en noggrann och opartisk granskning. Dessutom leds den av en fristående ordförande. Sedan ett par år tillbaka är det Göran Hägglund, säger Patrik Eidfelt.

Ett affärsmässigt beslut från bemannings- och rekryteringsföretaget

Branschorganisationen Kompetensföretagen har ingen egen vinning av att medlemsföretagen genomgår auktorisationen. Varje år fråntas ett stort antal företag sin auktorisation för att de inte uppfyller villkoren.
– Auktorisationen ingår i medlemsavgiften för medlemsföretagen. Vi tror att de flesta ser det som ett affärsmässigt beslut att bli auktoriserat eftersom företaget blir attraktivt för kunderna, säger Patrik Eidfelt, förbundsdirektör för Kompetensföretagen.