Hoppa till innehåll

Hej, Patrik Eidfelt. I år firar Kompetensföretagen 20 år som förbund och 30 år av avreglerad arbetsförmedling. 2018 tillträdde du som förbundsdirektör för dåvarande Bemanningsföretagen. Vi är lite nyfikna på hur det var för fem år sedan.

Vad visste du om branschen innan du började?
-Jag jobbade redan på Almega, så lite koll hade jag ju. Jag visste att det är en relativt ung bransch, med stark tillväxt, och att den varit ifrågasatt  

Vad förvånade dig mest? 
– Den bredd av tjänster som branschen levererar. Jag har upptäckt att den okunskapen är ganska utbredd, och att det ligger ett långsiktigt arbete i att upplysa om bland annat det.

Det finns en stark glädje, drivkraft och skicklighet bland våra medlemmar

Vad är roligast med att jobba i branschen?

-All kontakt med företagen! De finns i hela landet och täcker in hela arbetsmarknaden. Det finns alltid något att lära i stort och smått i den kontakten.

Hur ser samarbetet med facken ut?
-Jag tycker samarbetet fungerar bra. Kompetensbranschen är en integrerad del av den svenska modellen, och det är viktigt och bra. Visst har vi utmaningar ibland men det finns ändå en grundläggande bra dialog.

Var stolta över vad ni som företag bidrar med!

Hur ser du på branschens framtid?
– Definitivt positivt! Branschen innehåller oerhört viktiga komponenter för att den svenska arbetsmarknaden ska fungera så bra som möjligt; den hjälper människor till jobb och verksamheter att fungera och utvecklas. Det finns en stark glädje, drivkraft och skicklighet bland våra medlemmar när det kommer till att matcha kompetens med dem som söker den. Fördelen med att branschen är så ung som jag tidigare nämnde, är att den är på tårna och märker av förändring nästan innan den hänt.  

Vad vill du hälsa till alla medlemsföretag och alla de som jobbar i branschen?
– Var stolta över vad ni som företag bidrar med! Genom åren har ni skapat hundratusentals jobb och satt nyckelkompetenser på rätt ställe. Dessutom har ni gett betydande bidrag till statskassan bara genom skatteintäkterna, som bara för 2021 motsvarade kostnaden för att bygga en dubbelspårig järnväg Stockholm till Malmö.