”Det gäller att inte tappa det mänskliga”

Med kunder som Ica, Coop, Hemköp och Åhlens har Storesupport tagit täten inom retail- och lagerbemanning. Smidiga lösningar och kvalitetssäkrad personal utgör framgångsreceptet.

– En dag som Black Friday är efterfrågan på våra konsulter enorm, berättar Lisa Schuman, nytillträdd stockholmschef.

Lisa väntar på Café Saturnus i centrala Stockholm. Det är förmiddag och bakom serveringsdisken samsas bullret från kaffemaskinen med ett lågmält sorl från borden.

”Det gäller att inte tappa det mänskliga”

– Jag var på ett tre-och-en-halv timmars spinning-pass igår, jag är fortfarande rätt mör, säger Lisa på en blandning av skånska och småländska, medan vi beställer vårt kaffe.

Hon har en avväpnande personlighet och det är lätt att få kontakt. Efter att vi har småpratat en stund i kön, slår vi oss ner och fortsätter samtalet. Lisa Schuman som sedan maj 2016 är regionchef för Stockholm på Storesupport, ger oss en fördjupad bild av hur företaget fungerar. Eftersom affärsidén är att förse företag inom handel och lagerhållning med medarbetare ”a la minute”, blir fokus på duktiga och effektiva konsulter en naturlig följd.

– Vi är alltid ärliga med vad vi eftersöker. De som inte lämpar sig för att ingå i vår arbetspool går inte vidare i rekryteringsprocessen. Samtidigt handlar det om jobb som går att lära sig bara man har viljan, vilket öppnar upp för mångfald. Över hälften av våra konsulter i Stockholm har utomsvensk bakgrund och över hälften saknar eftergymnasial utbildning, säger Lisa stolt.

Idag har man 1 500 konsulter knutna till sin nationella pool. Väl anställda vidareutbildas konsulterna inom sina yrkesval – exempelvis kassautbildning, lager, butik eller delikatess.

– För många innebär detta en enorm möjlighet till personlig kompetens- och karriärutveckling. På det sättet spelar vi en viktig roll.

I en app får de sedan information om kommande uppdrag, vem de ska kontakta och vad kunden eftersöker. Självklart får konsulten alltid förfrågan om han eller hon vill ta uppdraget på telefon först.

– För att göra ett riktigt bra jobb behöver konsulterna vara ute i god tid så att de hinner göra sig hemmastadda på arbetsplatsen och presentera sig ordentligt för den befintliga personalen. Det här är saker som vi trycker på och som bidrar till vårt goda rykte.

Lisas roll är att säkerställa att servicen fungerar, att vara ett stöd till konsulterna och hitta vägar till merförsäljning. Hon har med andra ord ett stort operativt ansvar. Förutom bemanning jobbar hon också med butiksutveckling vilket hon personligen är väldigt förtjust i. Det är också därför hon trivs så bra på sin arbetsplats. För Storesupport är det a och o att vara nära verksamheten, att finnas ute hos kunden och se till att konsulterna har det bra och gör ett bra jobb.

– Vi älskar retailbranschen. Den är så dynamisk, det händer saker i den varje dag.

Hon tycker att det är tråkigt att man i media ofta ser på bemanningsföretag med sneda ögon. Och även om konsultjobb inte är en arbetsform som passar alla, menar hon att man inte får glömma att det är en arbetsform som passar vissa väldigt bra.

– För den som tycker om ombyte och värnar om sin frihet är det den perfekta vägen in på arbetsmarknaden. Som konsult fastnar man aldrig i en arbetsgrupp, arbetet går dessutom att kombinera med studier och andra jobb. Det perspektivet får man sällan med, tycker jag.

Hon menar att hon själv är ett levande exempel på någon som följt magkänslan och provat på olika yrkesroller. Lisa är i grunden utbildad sjuksköterska, och jobbade flera år på Onkologen i Lund under sitt tidiga arbetsliv. Via en grannförening i villaförorten där hon bodde, som varje år ställde till med grannfest, fick hon smak för att projektleda. En företagsledare som ingick i grannskapet såg hennes potential och erbjöd sig att bli hennes mentor. Och där började hennes nya resa.

Hon lämnade sjukvården, där hon arbetat i flera år, och började jobba i olika affärsprojekt hos sin granne. Snabbt avancerade hon vidare, och hamnade så småningom i Helsingborg i rollen som HR-chef på Micro Bildelar AB, en tid som hon beskriver som väldigt viktig tack vare hennes kvinnliga mentor och chef.

– Hon lärde mig vikten av att få bort onödiga hierarkiska strukturer på ett företag, en lärdom som jag tagit med mig.

Sedan följde en intensiv tid på danska Thorn, där efter IKEA som resulterade i att hon senare tog steget fullt ut att bli egen HR-konsult – med kunder som Coop och Ica. Och så slutligen Storesupport AB.

– Åren på Onkologen sitter fortfarande i ryggmärgen – det där nakna mötet med människan. Det handlar om små saker, att läsa av en blick och förstå vad den  betyder. Det gäller att inte tappa det mänskliga.

För Lisa själv är det viktigt att känna att hon gör något för andra, att hon kan säkerställa att både hennes konsulter och kunder är nöjda. Då kan hon gå hem och känna sig stolt.

– Visst driver vi affärer, det är ju så det fungerar att vara företagare, men det fina i kråksången är att affären också gör nytta för många. Det finns så mycket ungdomar som mår dåligt, med tuffa hemförhållanden och obefintliga nätverk som genom oss får en chans att komma in på arbetsmarknaden – som får in en fot.

Att hon fått arbeta med så många roliga uppdrag genom åren tillskriver hon sina många kloka mentorer, som gett henne goda råd på vägen och som visat att det går att driva företag och ändå behålla ett mänskligt fokus.

– För mig är det trots allt det viktigaste, avslutar hon.


Lisa Schuman

Familj: Gift med Robert sedan 1987. Två barn, Matilda 30 år, arkitekt och Amanda 27 år, IVA sjuksköterska

Bor: Stockholm

Läser helst: Allt från biografier, till deckare och science fiction

Om jag får en timme över: då spelar jag dataspel eller löptränar

Motto: ”Life is like riding a bike. To keep your balance you must keep moving” Albert Einstein