Konsulten är anpassningsbar och lyhörd

Katarina har i nästan hela sitt yrkesverksamma liv haft en roll som ledare och chef med personalansvar. De senaste elva åren har hon jobbat på Randstads HR-partner Antenn och sedan drygt två år jobbar hon som konsult med coachning och teamutveckling.

Vanligtvis jobbar hon med flera kunder åt gången och uppdragen pågår i regel ett halvår. Under den tiden träffar hon kunden vid ett antal tillfällen och jobbar med olika team och arbetsgrupper. Förutom det håller hon också många inspirationsföreläsningar och utbildar chefer i att ha utmanande samtal med medarbetarna, hon stöttar även chefer individuellt. Katarina anser att den viktigaste egenskapen för en konsult är att man är anpassningsbar.

Hon säger att teamcoachning handlar om att jobba med individer i en grupp så att de mår bättre och, ytterst, också samarbetar bättre. Hon jobbar både med grupper som ska gå från ”good to great” och med grupper som kan behöva mer hjälp.

Lång erfarenhet

Att jobba som konsult är inget nytt för Katarina. Hon har länge varit i kompetensbranschen och jobbat som både rekryteringskonsult och konsultchef, men sen hon kom till Antenn har hon specialiserat sig på prestation och omställning.

När Katarina träffar en ny kund för första gången börjar hon med att göra en ”mätning”. Hon vill veta i vilken mognadsfas gruppen befinner sig i, säger hon. Efter det workshoppar hon tillsammans med gruppen fram en handlingsplan över vad de behöver jobba på som grupp.

– Vi kan vara hur kompetenta och ambitiösa som helst individuellt men funka sämre tillsammans i ett team. Det kan vara en utmaning. Jag jobbar med att lära ut vad man själv kan göra för att funka bra i grupp. Det är lite som en utbildning.

Utvecklar bra team

Katarina framhåller att det finns vissa saker som är extra viktiga när det kommer till gruppers samarbete. Trygghet är viktigt och byggs genom att deltagarna kommunicerar och bekräftar varandra, menar hon. Katarina trycker också på vikten av att alla tar ansvar för det man kommer överens om inom gruppen, vilket kan vara en stor utmaning.

Det roligaste med att jobba som konsult är att man får uppleva så många företagskulturer och träffa så många olika människor, tycker Katarina. Hon vill se människor utvecklas både som individer och i grupp.

– Jag försöker ge dem nycklarna så att de känner att de kan lösa det själva. Och när medlemmarna i en grupp man jobbar med börjar prata med varandra och ha en schysst dialog, då känns det riktigt bra.

Många olika branscher

Hon tycker också om att se olika branscher. Hon säger att det visserligen finns vissa saker som är branschspecifika, men mycket är också lika. Samma gäller personerna och grupperna hon träffar, menar hon. Anpassningsbarhet är därför den viktigaste egenskapen en konsult kan besitta, enligt Katarina.

– Man måste hitta rätt nivå och anpassa sig efter teamet. Det är viktigt för att kunna bygga tillit och skapa förtroende. Jag måste våga öppna upp mig och anpassa mig.

Katarina skulle absolut rekommendera andra att bli konsulter. Som konsult hamnar man i nya situationer hela tiden. Man blir inspirerad och utvecklas, menar Katarina. Katarina tycker att det är roligt för att man träffar så många och olika typer av människor.

– Som konsult ser man så himla mycket och det är spännande. Att komma in i nya sammanhang gör ditt nätverk större och leder ofta till oväntade och häftiga saker!